Ulubiona strategia marketingowa galerii sztuki

Categories:  MARKETING SZTUKI, artysta na rynku sztuki, sprzedaż dzieł sztuki

“Strategia marki produktu” jest ulubioną strategią galerii* sztuki. Polega na “wykorzystaniu znaczenia marki produktu (pozycji artysty) w budowie korzystnej dla galerii pozycji rynkowej, ograniczaniu ryzyka działalności i tworzeniu jego pozytywnego wizerunku w otoczeniu.

źródło

W praktyce wygląda to tak, że galeria zaprasza do współpracy artystę o uznanej pozycji, artystę którego twórczość jest ceniona i rozpoznawalna. Wykorzystuje jego próżność, artysta czuje się dopieszczony i wyróżniony, no i cieszy się, że zyskuje kolejny punkt sprzedaży własnych prac. To ślepy zaułek. Galeria w zamian za dołączenie do “stajni” nie oferuje niczego, niczego nie gwarantuje.

Galeria poszerza swoją ofertę, a prace artysty nikną w masie rywali. Nie są wystarczająco widoczne, a jeśli są ambitne, trudne lub drogie nie sprzedają się. Artysta osiąga pozorną korzyść, i ponosi rzeczywiste koszty. Musi stworzyć i “zamrozić” w galerii więcej prac, co kosztuje, zwykle sam musi je do galerii dostarczyć i odebrać. Zdarza się, że prace zostają uszkodzone.

Galeria nawet jeśli nie sprzedaje naszych prac zyskuje. Ma rozpoznawalnego, znanego, uznanego artystę w swojej stajni, a zyskują mniej uznani artyści, bo to ich prace “się sprzedają”. Galeria zamiast zainwestować w promocję wykorzystuje w tym celu markę artysty.

* galeria rozpoczynająca działalność, galeria budująca wrażenie ekskluzywności, która jest jedynie parawanem komisu z obrazami; galeria, która nie współpracuje z uznanymi/rozpoznawalnymi artystami; galeria, której cała działalność polega na handlu dziełami, która nie angażuje się w żadne projekty artystyczne, nie inicjuje wydarzeń artystycznych, a co najwyżej organizuje charytatywne aukcje sztuki (aby o niej pisano, jednak to artyści ponoszą koszt tego wydarzenia).

Tags: , , , , ,

Comments are closed.